

Klokkijken oefenen met Semsom
Het kunnen klokkijken is een basisvaardigheid die ieder kind vanaf een bepaalde leeftijd moet beheersen. Het helpt kinderen bij het begrijpen en beheren van tijd en planning en het ontwikkelen van zelfstandigheid. Het stelt hen namelijk in staat om efficiënt te plannen, op tijd te komen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun schema’s.
Wanneer leren kinderen klokkijken?
In groep 3 en 4 leren kinderen de basis van klokkijken bij het vak rekenen. Kinderen leren hoe een klok werkt, de uren en halve uren af te lezen en begrijpen het concept van tijd.
Basisvaardigheden klokkijken in groep 3 en 4
Deze basisvaardigheden van het klokkijken leren ze in groep 3 en groep 4:
- Het lezen van hele uren
Kinderen leren om de analoge klok te lezen en het verschil te begrijpen tussen de grote en kleine wijzer om hele uren aan te geven, bijvoorbeeld 1:00, 2:00, 3:00, enzovoort. - Het lezen van halve uren
Naast het lezen van hele uren, leren kinderen ook om de analoge klok te lezen om halve uren aan te geven, zoals 1:30, 2:30, 3:30, enzovoort. - Digitale klokken
Kinderen leren ook om digitale klokken te lezen en te begrijpen. Ze leren hoe ze de uren en minuten moeten aflezen van digitale tijdnotaties, zoals 7:45 of 10:15. - Het begrijpen van tijdsduur
Naast het kunnen lezen van de tijd, leren kinderen in groep 3 en 4 ook over tijdsduur. Ze kunnen bijvoorbeeld oefenen met het berekenen van hoe lang een activiteit duurt of het verschil in tijd tussen twee gebeurtenissen. - Praktische toepassingen
Kinderen worden blootgesteld aan praktische situaties waarin ze klokkijken kunnen toepassen, zoals het plannen van dagelijkse routines, het op tijd komen voor afspraken, of het inschatten van hoe lang activiteiten duren.
Analoog en digitaal klokkijken
Bij rekenmethode Semsom leren leerlingen klokkijken op zowel de analoge als de digitale klok:
- In groep 3: Hele – en halve uren analoge klok en hele uren digitale klok tot 12:00 uur.
- In groep 4: Hele uren, halve uren en kwartieren aflezen op een analoge- en digitale klok.
Problemen met klokkijken
Loopt een kind vast op klokkijken, dan kan dit verschillende redenen hebben:
- Abstractie
Het concept van tijd en het lezen van klokken kan abstract zijn voor jonge kinderen. Het vereist het begrijpen van getallen, wijzers, en de relatie tussen deze elementen en tijdseenheden. - Dubbele notatie
Het begrijpen van zowel analoge als digitale klokken kan verwarrend zijn. Kinderen moeten in staat zijn om te schakelen tussen deze twee notaties en begrijpen hoe ze overeenkomen. - Nieuwe begrippen
Het klokkijken introduceert nieuwe begrippen zoals ‘uur’, ‘minuut’, ‘wijzer’, ‘digitaal’, ‘analoog’, enzovoort. Het kan tijd kosten voor kinderen om deze concepten volledig te internaliseren. - Ruimtelijk inzicht
Het lezen van analoge klokken vereist ruimtelijk inzicht om de posities van de wijzers te begrijpen en te interpreteren. - Oefening vereist
Zoals bij elke nieuwe vaardigheid, vereist klokkijken oefening en herhaling om volledig te worden begrepen. Sommige kinderen hebben meer tijd en oefening nodig dan anderen.
Extra klokkijken oefenen?
Wil jij met jouw leerlingen extra oefenen? Download dan de Extra klokkijk werkbladen van Semsom. Per kloktype vind je hier 5-10 pagina’s met klokkijk oefeningen. Hiermee oefen je hele uren, halve uren, kwartieren, vijf en tien minuten en zelfs minuten. Handig!

Let op: werk je al met Semsom? Dan kun je deze werkbladen ook in je leerkracht software vinden onder Materiaal > Naslag > jaargroep 4.