Taaljacht
Taal, tekstbegrip, spelling en grammatica
Taaljacht: een splinternieuwe methode voor taal, tekstbegrip, spelling en grammatica voor groep 4 t/m 8. Eigentijds en aansprekend!

Taalmethode Taaljacht: de leukste taal ligt voor het oprapen!
Kinderen zijn van nature onderzoekers: ze gebruiken al hun zintuigen om de wereld te verkennen. Met onze nieuwe methode voor taal, tekstbegrip, spelling en grammatica wordt elke leerling een taaljager. Ontdek het zelf!
‘Met Taaljacht werken de leerlingen naar een eindproduct: een presentatie, een verhaal, een verslag. Dit maakt dat de methode realistisch en betekenisvol is voor kinderen. Maar vooral: het plezier in werken aan taal is terug.’
Annelies Geessink, Mariaschool, Ulft
Wil je weten of deze methode past bij jouw onderwijs? Vraag de zichtzending aan of probeer Taaljacht uit met het uitprobeerpakket!

Waarom kiezen voor Taaljacht?

Actieve lessen met coöperatieve werkvormen
De werkvormen van dr. Spencer Kagan zitten verweven door de methode. Deze coöperatieve aanpak zorgt voor actieve lessen. De leerlingen krijgen ruimte om te praten, samen te werken of te bewegen. Energiek én effectief!
Meer uitleg
- coöperatieve werkvormen
- eigenaarschap met roadmaps en rubrics
- sterke samenhang
- keuze EDI of ontdekkend leren
- integratie meertaligheid en NT2

Eigenaarschap visueel gemaakt met roadmaps en rubrics
In Taaljacht wordt formatief evalueren concreet. Met heldere doelen en behulp van succescriteria, rubrics, roadmaps, checkmomenten en reflectieformulieren. Leerlingen voelen zich eigenaar en leren reflecteren!
Meer uitleg
- coöperatieve werkvormen
- eigenaarschap met roadmaps en rubrics
- sterke samenhang
- keuze EDI of ontdekkend leren
- integratie meertaligheid en NT2

Tussen taal, spelling, grammatica, tekstbegrip en burgerschap
Dit zorgt voor betekenisvol leren! Wat je leert bij spelling en grammatica pas je toe in het eindproduct van taal. Woordenschat: geen aparte lessen maar in de context van de les. Zo ook tekstbegrip. En waar het logisch is, zijn burgerschapsdoelen verweven in de les.
Meer uitleg
- coöperatieve werkvormen
- eigenaarschap met roadmaps en rubrics
- sterke samenhang
- keuze EDI of ontdekkend leren
- integratie meertaligheid en NT2

Keuze EDI of ontdekkend leren
Elke week heb je bij taal de keuze om het EDI model te volgen of te gaan voor begeleid ontdekkend leren. Wil je nog meer variatie? Hierin afwisselen kan ook!

- coöperatieve werkvormen
- eigenaarschap met roadmaps en rubrics
- sterke samenhang
- keuze EDI of ontdekkend leren
- integratie meertaligheid en NT2

Integratie meertaligheid en NT2 preteaching
In Taaljacht zien we meertaligheid als meerwaarde. Die benutten we met handige tips. En heb je NT2 leerlingen die extra uitleg nodig hebben? Gebruik het Taaljacht preteachingkatern. Gemaakt door Josée Coenen!

- coöperatieve werkvormen
- eigenaarschap met roadmaps en rubrics
- sterke samenhang
- keuze EDI of ontdekkend leren
- integratie meertaligheid en NT2

Beproefde spellingdidactiek
Taaljacht werkt met de belangrijkste uitgangspunten van ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’. Door regelmatige herhaling van de spellingcategorieën houden leerlingen hun kennis op peil. En ervaren ze successen!
Meer uitleg
- coöperatieve werkvormen
- eigenaarschap met roadmaps en rubrics
- sterke samenhang
- keuze EDI of ontdekkend leren
- integratie meertaligheid en NT2

Taaljacht Tekstbegrip komt eraan!
Vanaf augustus 2025 kun je in groep 4 t/m 8 starten met dit kerndoeldekkende programma voor begrijpend lezen. Het programma is eigentijds, met een sterke koppeling met Taaljacht Taal. Lezen in samenhang, waardoor het betekenisvoller wordt voor je leerlingen.
Meer uitleg
- coöperatieve werkvormen
- eigenaarschap met roadmaps en rubrics
- sterke samenhang
- keuze EDI of ontdekkend leren
- integratie meertaligheid en NT2
Twee webinars: Taaljacht en Taaljacht Tekstbegrip
- Webinar
- Online
- Wanneer het jou uitkomt
Over dit evenement
In twee webinars ontdek je wat Taaljacht zo bijzonder maakt en duiken we dieper in Taaljacht Tekstbegrip. Schrijf je in voor het webinar dat je wilt volgen en start met kijken.
Lees meer en meld je aanTaaljacht volgens leerkrachten
Referentiescholen
Willibrordusschool
Contactpersonen
Grim Vuijsters (combigroep 5-6)
Robin Suk (combigroep 7-8)
013-5046165
BS De Regenboog
Contactpersoon
Hans Gerritsen
h.gerritsen@skoe.nl
Miranda Kamphuis
m.kamphuis@skoe.nl
053 476 64 77
DKC Jan Ligthart
Contactpersoon
Iris Reulink
irisreulink@archipelprimair.nl
Jorien Nijenhuis
joriennijenhuis@archipelprimair.nl
0575-512759
Neem contact op met een referentieschool of ontmoet leerkrachten in de Taaljacht Facebookgroep.
Bezoek de Facebookgroep
Probeer Taaljacht nu gratis uit
- Materialen zien met de gratis zichtzending
- Software bekijken met de proeflicentie
- Actief uitproberen in je klas met echt lesmateriaal
Kosten & aanschaf
Besteladvies
AanvragenEen advies afgestemd op het aantal leerlingen. Wij rekenen het voor je uit!
Benieuwd waar je dit lesmateriaal kan bestellen?
Prijslijst
Download prijslijstAl onze adviesprijzen op een rij van materialen en software, inclusief ISBN.
Benieuwd of je subsidie kan inzetten?
Trainingen Taaljacht
Ga je werken met Taaljacht? Met een training van Zwijsen academie haal je het beste uit het lesmateriaal.
Beloftes van Zwijsen academie:
- Trainingen gemaakt door de makers van de methodes
- Beoordeeld met een 8,3
- Van snel vertrouwd raken tot specialiseren

Wat is jouw volgende stap?
Download de factsheet
Download factsheetDe feiten op een rij. Waar moet jouw nieuwe methode aan voldoen?
Contact opnemen
Wil je meer weten over Taaljacht? Onze medewerkers staan klaar voor al jouw vragen. Je kunt ons bellen, mailen, een WhatsApp sturen of een afspraak maken.