stapelop informatie over dieren
stapelop informatie over dieren

Naadloze aansluiting van de leerlijn ‘Op weg naar Veilig leren lezen’ op groep 3

De overgang van groep 2 naar groep 3 kan voor kleuters groot zijn. Hoe zorg je ervoor dat de overgang naar het leren lezen in groep 3 soepel verloopt? Het antwoord ligt in het creëren van een doorlopende leerlijn van groep 1-2 naar het leesonderwijs in groep 3. Met Op weg naar Veilig leren lezen uit Stapel op bied je zo’n doorgaande lijn en krijgen je kleuters een grondige voorbereiding op het lezen, zodat ze vol vertrouwen kunnen starten in groep 3.

Voorbereidend lezen met routines

Met de leerlijn Op weg naar Veilig leren lezen werk je aan verschillende voorbereidende leesvaardigheden, zoals het fonologisch en fonemisch bewustzijn, en het alzijdig verkennen van letters. Elke stapel in deze leerlijn werkt vanuit vaste routines en bevat vijftien activiteiten die zich richten op een specifieke klank of letter. Die routines zorgen voor voorspel- en herkenbaarheid, maar geven ook houvast bij het doelgericht oefenen van de klanken en letters. Ook voor jezelf.  

De rol van Zoem de bij in groep 2 én groep 3

Een van de manieren waarop Stapel op de overgang naar groep 3 soepeler maakt, is door gebruik te maken van dezelfde elementen in beide groepen. Zo krijgen de kleuters in groep 2 hulp van Zoem de bij, een speels karakter dat hen begeleidt tijdens de voorbereidende leesactiviteiten. In groep 3 komt Zoem opnieuw terug in de leesmethode Veilig leren lezen. Ook leren de kleuters ‘zoemend’ woorden zeggen in groep 2, waar ze in groep 3 met Zoem ‘zoemend’ leren lezen. De herkenbaarheid in aanpak zorgt voor de nodige continuïteit en afstemming met groep 3. 

Eigen keuzes maken met Stapel op

De kracht van Stapel op zit niet alleen in de doorlopende en volledige leerlijn, maar ook in de eigen regie voor jou als leerkracht. Je kiest zelf welke activiteiten het beste aansluiten bij je groep. Hebben je kleuters meer oefening nodig met rijmen? Dan kies je uit de stapels alleen de activiteiten die gericht zijn op rijmen. Wil je juist meer aandacht besteden aan de klank-letterkoppeling? Dan kies je activiteiten die zich specifiek richten op letterverkenning. Met deze flexibiliteit kun je de leerlijn Op weg naar Veilig leren lezen helemaal aanpassen aan jouw groep.

activiteit stapelop informatie over dieren

Creëer met het doelenoverzicht inzicht en afstemming

Een ander belangrijk element in de leerlijn Op weg naar Veilig leren lezen is het doelenoverzicht. Dit overzicht helpt je om precies bij te houden welke vaardigheden je met welke activiteit oefent en welke letters en klanken je kleuters al beheersen. Hierdoor heb je altijd inzicht in de ontwikkeling van elk kind en kun je gerichte keuzes maken in je aanbod. Het doelenoverzicht is bovendien een handig hulpmiddel bij de overdracht naar groep 3. De leerkracht in groep 3 kan hiermee precies zien welke kinderen eventueel extra ondersteuning nodig hebben bij bijvoorbeeld het verder ontwikkelen van hun fonemisch bewustzijn of klank-letterkoppeling. 

Samenhang met andere lees- en schrijfactiviteiten

Natuurlijk focus je in het stimuleren van geletterdheid niet alleen op klanken en letters. In Stapel op worden de voorbereidende leesactiviteiten gekoppeld aan betekenisvolle schrijf- en lees-taalopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan een activiteit ‘Luisteren naar informatie over dieren’ waarbij kinderen in hun spel in een dierennoodopvang werken en op een infokaart ‘schrijven’ wat ze over de dieren weten, zodat elk dier de goede verzorging krijgt. Dergelijke functionele activiteiten zorgen voor een natuurlijke samenhang, waardoor kinderen leren dat ‘lezen en schrijven’ een doel heeft en betekenis geeft aan hun spel. 

Download de activiteitenkaarten

Wil je activiteiten uitproberen waarbij kinderen leren dat lezen en schrijven een doel heeft? Er staat een activiteit voor je klaar: Luisteren naar informatie over dieren. Download gratis de activiteitenkaarten. 

Of bekijk hem in Stapel op: Stapel op 


Over de auteurs: 

Magda van der Wulp is educatief ontwikkelaar en redacteur. Ze is mede-eigenaar en werkt als onderwijsbegeleider bij Spring https://www.burospring.nl. Magda heeft een groot hart voor het onderwijs en richt haar werkzaamheden met name op de ontwikkeling van de leerkracht voor de klas. 

Maaike van der Ploeg is educatief ontwikkelaar en auteur. Ze begeleidt in de provincie Friesland scholen op de implementatie van Fries en meertaligheid. Maaike heeft in de loop der jaren -met veel plezier- meegewerkt aan meerdere uitgaven van Uitgeverij Zwijsen. 

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje